Jeśli zastanawiasz się, czy Ty lub Twoje dziecko możecie mieć objawy spektrum autystycznego, postawienie dokładnej diagnozy jest kluczem do zrozumienia i wsparcia. Proces diagnozowania obejmuje szczegółowe obserwacje zachowania, wywiady z osobą oraz jej rodziną oraz diagnozę testem ADOS-2. Dla dorosłych dodatkowo analizowane są doświadczenia życiowe i ewentualne trudności w relacjach społecznych.
Gdy trudności w mowie i komunikacji Twojego dziecka mogą wynikać z podłoża neurologicznego, kompleksowa diagnoza jest niezbędna. Proces diagnozowania łączy badania neurologiczne z oceną logopedyczną, analizując funkcje mowy w kontekście funkcji mózgu.
Diagnozowanie ADHD skupia się na analizie trudności w zakresie uwagi, nadpobudliwości i impulsywności. Dla dzieci proces obejmuje obserwację w różnych środowiskach, takich jak dom i szkoła, oraz wywiady z opiekunami. Dla dorosłych ważne jest zrozumienie, jak potencjalne objawy wpływają na ich życie zawodowe i osobiste.
Umiejętność integracji sensorycznej pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje świat. Jeśli Twoje dziecko nie lubi delikatnego dotyku, nie chce się przytulać, ma kłopoty ze snem lub jedzeniem pokarmów o określonej konsystencji, warto udać się do specjalisty. Systematyczne ćwiczenia oraz terapię sensoryczną, można wprowadzić już w pierwszych miesiącach życia pociechy.
Jeśli zauważasz, że Twoje dziecko ma trudności z mową, komunikacją czy wymową, specjalistyczna diagnoza może pomóc zrozumieć przyczynę. Diagnoza polega na przeprowadzeniu testów fonetycznych, analizie mowy oraz interakcji komunikacyjnych.
Jeśli u Twojego dziecka występują problemy dotyczące czytania, pisania czy rozwiązywania zadań matematycznych, to przeprowadzenie procesu diagnostycznego pozwala dokładnie określić zakres i poziom umiejętności oraz obszary przyczyniające się do występowania niepowodzeń. Nasz pedagog dobierze odpowiednie metody wspierające pozytywną postawę wobec nauki oraz rozwijanie umiejętności szkolnych i wystawi niezbędna opinię.